Adtraction stärker sin hållbarhetsredovisning med hjälp av Wellfish

Adtraction, bolaget som är ledande i Norden inom digital marknadsföring via partners, har börjat hållbarhetsredovisa. Genom att samarbeta med Wellfish har Adtraction skapat en robust rapport enligt ÅRL och GHG-protokollet, och satt upp tydliga hållbarhetsmål för framtiden.

Adtraction 

Adtraction är en plattform för digital marknadsföring. Bolaget utvecklar och driver en plattform som kopplar samman annonsörer, som vill öka sin försäljning, med olika former av partners, exempelvis digitala tidningar, influencers, bloggare, forum, mobilappar och prisjämförelsesajter, som vill skapa intäkter baserat på sitt innehåll och sina besökare. Bolaget har lokala kontor i tolv länder i Europa, med huvudkontor i Stockholm. Anna Hjortaas är CMO.

Hållbarhet – ett nödvändigt men komplext ämne

Under 2022 beslutade Adtraction att börja hållbarhetsredovisa. På den tiden var det ännu inte ett krav för bolaget, men de förstod att det kommer att bli det snart eftersom bolaget listades på Nasdaq First North i december 2021. ”Vi ville vara bättre rustade och ha goda processer på plats när det väl blir ett krav för oss också.”

Anna är positiv till de nya lagkraven på att hållbarhetsredovisa.

“Hållbarhet är ett omfattande och komplext område när man inte är helt insatt. Det faktum att det kommer konkreta krav och lagar runt hållbarhet gör det enklare för alla bolag att komma igång med rapporteringen och säkrar att alla går i samma riktning”, säger hon.

Wellfish underlättar arbetet

”Det bästa med Wellfish är den kombination av rapport och tjänst de har tillhandahållit. Det har varit värdefullt för oss att få en rapport som följer ÅRL och GHG-protokollet när vi väl bestämde oss för att hållbarhetsredovisa.” 

Eftersom Adtraction är en internationell koncern och måste samla in data från många olika marknader, har det varit en mer komplex uppgift för Adtraction än om bolaget endast hade kontor i Sverige.

”Wellfish har varit ett bra stöd för datainsamlingen och de har varit snabba på att göra anpassningar till vårt case. Dessutom har de fungerat som sparringpartner på allt från utformning av rapporten till hållbarhetsmål och uppföljning.”

Adtraction har utformat hållbarhetsmål baserat på rapporten 

”Vi ville utarbeta ett rapportformat som vi kan använda över tid. Med utgångspunkt i Wellfish-rapporten har vi tagit fram en text-baserad rapport som vi ska ha som utgångspunkt de kommande åren. Här har Wellfish varit till stor hjälp i utformning av mål och för att få fram en slutlig version av rapporten.”

Adtraction fortsätter att hållbarhetsredovisa med Wellfish och är redan inne i dialog om nästa års rapport. 

Föregående
Föregående

Wellfish och Auto Redovisning ingår nytt partnerskap

Nästa
Nästa

Klimatfinansiering - vad bör du tänka på?